søndag 20. juni 2010

Ordbilder - en snarvei til språk

Bok skrevet av Inger Billington, Anne Brynhildsen og Wenche May Johansen. Innledning ved Bjørn Lofterød.

Hovedprinsippene for ordbilde-metoden:

- Man starter med ordkort uten bilde

- Når man innfører bilder presenteres alltid bilde og skrift hver for seg. Det vil si at barnet ikke får se på begge deler samtidig.

- Ikke noe materiell er ferdiglaget på forhånd. Man velger ord og setninger fra de interessene barnet har.

- Setningene skal skrives grammatikalsk riktig. Man retter ikke barnets oppmerksomhet mot enkeltdeler av setninger og ord. Det skjer først når barnet selv blir opptatt av deler av ord eller bokstaver.

Ordbildelesningen kan begynne på alle alderstrinn og man kan bruke de samme prinsippene uansett alder.

De første ordkortene velges utifra hva barnet er opptatt av. Eget navn, venner, familiemedlemmer. Ord barnet bruker spontant i lek. Ord som er ulike i lengde og innledende og avsluttende bokstav. Fast plass i feks eske formet som postkasse. Kan være motiverende å rydde bort i.

Matching

Begynn med et sett på tre ordkort, seks kort til sammen, der to og to er like. Hold på med disse til du er sikker på at barnet kan legge lik på lik. Legg det ene settet av kort på bordet i en rekke. Det andre settet beholder den voksne. Den voksne løfter opp et av kortene, feks is, og sier: "Legg is på is". Med blikk, verbal støtte og eventuelt peking blir barnet oppmuntret til å legge kortet på riktig plass, Oppå eller under det identiske kortet.

For at barnet ikke skal gjette feil, peker den voksne i begynnelsen på riktig sted hvor kortet skal legges. Fortsett med de to andre ordkortene på samme måte. Når den voksne peker får barnet hele tiden følelsen av å lykkes. Når man ser at barnet ikke trenger peking som hjelp trekkes støtten gradvis tilbake. Dette kalles feilfri innlæring. Det ser ut til å være en effektiv fremgangsmåte overfor barn med DS.

Når barnet kan matche tre ordkort innfører man etter hvert et fjerde. Ta samtidig bort et av de kjente. Det er altså hele tiden tre ordkort i denne fasen av opplæringen. Viktig å pengtere at man fortsetter med matching av nye ordkort uavhengig av om barnet uttaler disse ordene.

7 kommentarer:

  1. Jeg har søkt flere ganger på ordbilder, men har sjelden lest en så lettfattelig og enkel forklaring som dette. Takk!

    SvarSlett
  2. Boken : Ordbilder - en snarvei til språk
    Har søkt på biblioteket uten å finne den. Boken er utsolgt. Forlaget har ingen planer om ny utgivelse. Vet du om en måte å få lest den på? Mvh S.R. Kjeldsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet dessverre ikke annet enn at du kan låne min, om vi får det til rent praktisk

      Slett
    2. Hva heter boka? Har også forsøkt med biblioteket uten å kunne finne forfatterene.

      Slett
  3. Hvordan kan jeg skrive til deg utenom her på bloggen? Har ikke lyst til å legge ut personlige opplysninger her. S.R.Kjeldsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Skriv til: ingrid@itlighthouse.no eller ingrid.myklebust@firkloveren.no

      Slett